Friday, March 6, 2009

aku merindu arwah to ak..

Andai dapat diputarkan masa apa yang akan anda perbaiki? Itulah soalan esei

free-writing yang lecturer ku suruh buat. Masa tu aku pun tak tahu ank tulis

aper. Yelah rasanya banyak yang nak dibaiki. Masa tu pelbagai perkara yang

berlegar di fikiranku saat itu. Last2, ak pilih tuk spend more time with my late

granpa. Yelah late granpa aku bru meninggal tahun lepas. 5 days before raya.

Sedeynya tuhan jer yang tahu. Tak tahu lah nk wat cner. Mser terima berita yang

my granpa yang ak panggil tok ayah meninggal aku ketawa. Yelah pukul 2 pagi

masa tu. Aku siap kate tok de ney gurau ek? Tok de ak garu kepale ble dengar ak

gelak. Sampai die call my aunt lagi sekali untuk make sure kan yang tok ayah

betul2 dah meninggal. Masa tu ak still wat bodo tak raser pape. Pastu makcik ak

balik dulu coz takut x sempat nak jmpa jenazah coz hari dier meninggal 2 hari

jumaat. Aku kje ngan mak cik ak time tu. P ak blik kmpg lambat sikit. Sampai

kat rumah arwah. Penuh manusia dari jalan sampai dalam rumah sesak. Aku pun

susah nak menyelit. Last2 dapat jugak masuk rumah tok aku. Masa ak sampai

orang da nak mandikan jenazah. Ak x boleh masuk. Orang yang mandikan

jenazah tu kater only anak lelaki dan isteri arwah jer yang boleh masuk. Aku

lepak2 nagn sepupu ak melayan sepupu yang kecik2. Bolei lagi gelak2 masa tu.

Then, ak Nampak mak ak nanges gila2 merah mata die. Aku dah start sebak time

tengok mak ak nanges. Kalau nak diikutkan ak ney memang keras hati giler tapi

time tengok mak ak nanges. Masa tu ak mula duk termenung mengimbau

kenangan bersama tok ayah. Teringat die pernah kater die teringin nak tengok

sume cucu die Berjaya die juga nak tengok setiap cucu dia kahwin tapi sekarang

ney x mungkin la. Ak terkilan sebenarnya . ak yang tak belajar rerajin lo x da

lame da masuk u boley la die tengok ak masuk u. Sekarang ney ak da masuk u

tapi tah ar. Cam da terlambat kn nk sesalkan menda yang telah berlaku.. masa

orang tu kapan kan tok ayah dia panggil sume family member masuk sebelum die

tutup muka..maser tu ak lansung tak dapat nak tahan air mater ak.. laju jer

meluncur..tak dapat d tahan2.. tengok muka dye yang tersenyum ..tenang.. ak

bersyukur sangat.. sedih kerana ak hanya punya seorang jer atuk yang lelaki

sepanjang hidup aku.. ayah kepada ayah aku meninggal waktu ayah aku kecik

lagi.. so, aku tak penah jumpa tok ki ak.. ak kenal dia pon hanya melalui cerita2

wan ak.. aku nanges sebab.. aku da hilang satu2 nya tempat bermanja..ak rindu

dengan suara, senyuman dan sebagainya tentang dia.. kenangan aku bersama

tok ayah akan ak simpan dalam hati.. kebaikan dia pada mak aku tak dapat

dibalas nagan ucapan terima kasih sahaja.. so, semoga allah balas kebaikan dia..

ramai yang sayang dan rindukan die.. especially mak aku..pantang sebut nama

tok ayah dia akan nanges ...ak pown.... istimewanya dia d hati aku. ..Tuhan jer

yang tahu..aku doakan semoga rohnya dicucuri rahmat.. dan ditempatkan

dikalangan orang2 yang soleh.. amiin..

p/s: ak menulis ini kerana ak sangat2 merindui tok ayah..sedekahkan al-Fatihah buatnya..

No comments:

Post a Comment